Sök:

Sökresultat:

820 Uppsatser om Ledande frćgor - Sida 1 av 55

Retentionsintervall och ledande frÄgors effekter pÄ vittnens minnesprestationer

VittnesmÄl Àr en vanlig form av bevis i rÀttegÄngar och spelar ofta en avgörande roll för utgÄngen av brottmÄl. Studier har visat att fullstÀndigheten och tillförlitligheten av vittnesmÄl pÄverkas av ledande frÄgor och lÀngden pÄ retentionsintervall. Syftet med föreliggande studie var att undersöka ledande frÄgor och retentionsintervallets pÄverkan pÄ minnesprestation. Ett filmklipp visades för försöksdeltagare som omedelbart efter filmen eller efter 48 timmar svarade pÄ en enkÀt bestÄende av icke-ledande eller ledande frÄgor om filmens innehÄll. Resultaten visade att vilseledande frÄgor resulterade i sÀmre minnesprestation Àn icke-ledande frÄgor.

Könsrollernas fÀngelse - en kvalitativ dokumentstudie om ÄtgÀrdsförslag för fler kvinnor pÄ ledande befattningar

Syftet med vÄr uppsats Àr att kartlÀgga och diskutera olika förslag pÄ ÄtgÀrder för att öka andelen kvinnor pÄ ledande befattningar i svenskt arbetsliv. VÄr avsikt Àr att skapa en teoretisk förstÄelse för ÄtgÀrdsförslagen utifrÄn ett feministiskt samt organisationsteoretiskt perspektiv. Uppsatsen Àr en kvalitaitv dokumentstudie som baserats pÄ ett urval av svenska tidningsartiklar. Studien har resulterat i en kategoriseringsmodell av ÄtgÀrderna som visar att problemomrÄdet Àr av komplex art samt att teorierna skiljer sig Ät i angreppsÀtt till problematiken. Liberalfeminismen och organisationsteorin stödjer de ÄtgÀrder som skapar förutsÀttningar för en numerÀr ökning av kvinnor pÄ ledande befattningar.

En ledande vision - En kvalitativ fallstudie av hur Helsingborgsfestivalen arbetar inom ramen för city branding.

Uppsatsen behandlar Àmnet city branding, dÀr undersökningen har för avsikt att bidra till en djupare förstÄelse för en mindre del inom denna varumÀrkesskapande process. Genom att sammanföra befintliga teorier inom Àmnet city branding presenterar vi en ny teoretisk modell som framhÄller betydelsen av att en stads styrande aktör överför sin uttalade vision, vÀrden och framtidsplaner till dess sub-brands. Detta för att kommunicera ett enat budskap, dÄ sub-brands utgör en del i styrande aktörers varumÀrkespositionering. Den nya teoretiska modellen tydliggör förhÄllandet mellan varumÀrkesidentitet och varumÀrkespositionering genom det vidgade begreppet ledande vision, som i komplexiteten inom citybrandingprocessen kan fungera som ett styrverktyg. Fallstudien utgÄr frÄn staden Helsingborg, dÀr vi undersöker hur Helsingborgs Stads kommun som en styrande aktör överför sin ledande vision, innefattande uttalad vision, vÀrden och framtidsplaner, till dess sub-brand Helsingborgsfestivalen.

FörĂ€ndringar i Ålands omsĂ€ttningsindex : Val av ledande förklarande variabler och undersökning av de branschindex som ingĂ„r

Denna uppsats har gjorts pĂ„ uppdrag av Ålands statistik- och utredningsbyrĂ„ (ÅSUB) i syfte att förklara och prognostisera de Ă„lĂ€ndska företagens omsĂ€ttningsutveckling över tiden.I uppsatsen har jag undersökt om en tidigare framtagen modell för att förklara Ålands omsĂ€ttningsindex kan anvĂ€ndas för att förklara olika branschindex pĂ„ Åland.Jag har Ă€ven tagit fram tvĂ„ olika modeller pĂ„ ledande indikatorer frĂ„n Sverige och Finland med ARIMA-feltermer. De ledande indikatorerna Ă€r svenska och finska konsumenters förtroendeindex samt industrins förtroendeindex och svenska OMX 30 börsindex. Modellerna anvĂ€nder olika fördröjningar pĂ„ dessa fem indikatorer som förklaringsvariabler. Modell 1 anvĂ€nder utvalda fördröjningar och Modell 2 anvĂ€nder glidande medelvĂ€rden pĂ„ fördröjningsintervall.Jag har testat hur bra de tvĂ„ modellerna kan förklara och prognostisera Ålands omsĂ€ttningsindex och de olika branschindexen. BĂ„da modellerna förklarar Ålands omsĂ€ttningsindex bra.

VĂ€gen till en ledande position

Dagens samhÀlle prÀglas av en vilja att göra karriÀr. Att göra karriÀr innebÀr för mÄnga att bli chef eller att pÄ nÄgot sÀtt nÄ en ledande position dÀr man har makten att bestÀmma över andra. Det finns en uppsjö av litteratur kring hur man Àr en bra chef, hur man utvecklar ledaregenskaper samt hur man gör karriÀr. Det saknas dock forskning som fokuserar pÄ hur man blir en ledare. AlltsÄ vilka faktorer och egenskaper som Àr viktiga eller avgörande för att man ska nÄ sin mÄlsÀttning att bli just chef.Syftet med denna uppsats Àr att belysa de faktorer som banar vÀg till en ledande position inom ett företag eller en organisation.

Rörlig ersÀttning till ledande befattningshavare

Vad och hur företag vÀljer att basera sin utdelning av bonus och optioner pÄ till ledande befattningshavare Àr viktigt, inte bara ur ett Àgarperspektiv, utan Àven ur ett samhÀlls- och forskningsperspektiv.Huvudsyftet med denna uppsats Àr att utröna vilka eventuella trender som kan utlÀsas i företagens incitamentsprogram till ledande befattningshavare under Ären 2000-2006 samt i vilken omfattning de olika trenderna förekommer. Ett delsyfte Àr att se om det har skett nÄgra förÀndringar i företagens incitamentsprogram i samband med Skandia-skandalen som uppdagades 2003.Genom granskning av de 30 mest omsatta företagen pÄ Stockholmsbörsens Ärsredovisningar Àr mÄlet att kunna besvara syftet med uppsatsen. För att fÄ en annan syn pÄ det hela och tolka resultaten har vi Àven valt att komplettera undersökningen med en intervju och tidigare forskning.Vi har genom vÄr undersökning kommit fram till att det finns trender att utlÀsa i företagens incitamentsprogram. I sin helhet anser vi att aktieÀgare har förtroende för sina ledande befattningshavare, eftersom utbetalningar av bonus och nivÄn pÄ bonustak ökat, samtidigt som den procentuella utbetalda bonusen av den fasta ersÀttningen var oförÀndrad.Skandia-skandalen har inte haft nÄgon större pÄverkan pÄ incitamentsprogrammens utformning förutom nÄgra mindre svackor under 2003 och 2004. Under 2003 minskade den utbetalda bonusen och under 2004 minskade Àven bonustaken.

"Ledande pÄ jÀmstÀlldhet" - En intervjustudie med manliga restaurangÀgare

Syftet med examensarbetet har varit att fÄ en inblick i de manliga restaurangÀgarnas syn pÄledarskap och jÀmstÀlldhet, samt hur de arbetar med frÄgor kring Àmnet. Fyra manligarestaurangÀgare valdes ut strategiskt för kvalitativa intervjuer. En analys av det empiriskamaterialet gjordes for att hitta likheter i restaurangÀgarnas svar. Resultatet som baserar sig pÄrestaurangÀgarnas Äsikter och erfarenheter av ledarskap och jÀmstÀlldhet, Àr att det ska varakunskap och inte kön som Àr avgörande för tillsÀttandet av chefer och ledare. Trots dessaÄsikter Àr det ingen av restaurangÀgarna som arbetar aktivt med jÀmstÀlldhetsarbete, men fleraser sig som ledande inom jÀmstÀlldhet..

?Inom vÄrd och omsorgssektorn Àr vi sjÀlvklara kandidater för ledande positioner? : En studie om kvinnliga ledare i sociala verksamheter.

Ur ett historiskt perspektiv har forskning om kvinnligt ledarskap fokuserat pÄ att identifiera olika karaktÀrsdrag och beteende som tillskrivs en ledare. Det har Àven forskats om olika ledarstilar och vad som Àr ett bra respektive mindre bra ledarskap. DÄ vi idag strÀvar efter högre jÀmstÀlldhet i vÄrt samhÀlle Àr det ingen hemlighet att kvinnliga ledare Àr ett kontroversiellt Àmne. Vi har undersökt hur detta faktum upplevs i sociala verksamheter utifrÄn ett genus och makt perspektiv.VÄrt resultat visar att dagens förestÀllningar om hur kvinnor med ledande positioner inom sociala verksamheter arbetar stÀmmer vÀl överens med tidigare forskning. Vi har fÄtt fram intressanta och betydelsefulla faktorer som pekar pÄ att kvinnor generellt ser sin maktposition inom det sociala arbetet som mycket positivt och motiverande.

Redovisning av Bonus & Bonussystem - En dokumentstudie utifrÄn ett legitimitetsperspektiv

Syfte: Uppsatsens syfte Àr att beskriva hur företag redovisar för bonus och bonussystem till ledande befattningshavare samt att analysera utvecklingen. Metod: Metodologisk ansats Àr deduktiv med induktiva inslag. Undersökningsmetoden Àr en survey genom dokumentstudie, av frÀmst kvalitativ karaktÀr. Teoretiska perspektiv: Studerad litteratur berör legitimitetsteori. Legitimitet ses utifrÄn bÄde ett strategiskt och ett institutionellt perspektiv.

IdrottssÀllskapet Halmia vs : Halmstad Bollklubb. -En analys av varför Halmstad BK blev den ledande fotbollsföreningen i Halmstad.

Uppsatsen handlar om varför Halmstad Bollklubb blev den ledande fotbollsföreningen i Halmstad. Perioden i fokus Àr mellan 1960-1980. FrÄgorna som besvaras Àr varför den ekonomiska skillnaden mellan Halmstad Bollklubb och IS Halmia blev sÄ pÄtaglig? Hur föreningarna hanterade avskaffandet av amatörreglerna, 1967? Samt vilka orsaker lÄg bakom föreningarnas olika utveckling? Det material som anvÀnts Àr framförallt arkivmaterial frÄn folkrörelsearkivet i Halmstad. Vidare anvÀnds böckerna Leken som blev allvar och Vem vinner i lÀngden som teoretiska utgÄngspunkter.

Nya regler implementeras En studie av upplysningar kring ersÀttning till ledande befattningshavare

Bakgrund och problem Redovisningen har under den senaste tiden haft en stark utveckling och har dĂ€rigenom blivit allt mer komplex. Komplexiteten innebĂ€r att reglerna blir svĂ„ra att tillĂ€mpa och implementeringen blir svĂ„r. Införande av nya redovisningsregler innebĂ€r förĂ€ndringar för företagen och detta stĂ€ller krav pĂ„ att företagen hĂ„ller sig uppdaterade. Syfte Syftet med uppsatsen Ă€r att studera hur företag implementerar nya regler i sin verksamhet och hur processen kring att hĂ„lla sig uppdaterad gĂ„r till. Författarna avser att undersöka vad de nya reglerna i ÅRL 5 kap.

Projektplaneringsverktyg och mjukvaruprojekt

Projektarbete Àr ett dominerande arbetsÀtt inom de flesta branscher. I IT/IS-branschen Àr det utbrett arbetssÀtt och en central del av hur organisationer Àr uppbyggda. I denna uppsats behandlar vi projektarbete inom IT/IS-branschen, med fokus pÄ tid- och resursplanering, samt realisering av mjukvaruprojekt. UtifrÄn ledande projektledningsmetodik tas ett mÀtinstrument fram med tÀnkta funktioner i ett projektplaneringsverktyg, för att vidare undersöka ledande verktyg pÄ marknaden. Projektarbete Àr historiskt sÀtt ett nytt fenomen, och fortfarande finns det mycket outforskat.

Agile Development : En studie om lÀttrörliga metoder ur ettkunskapsperspektiv

Denna uppsats har gjorts pĂ„ uppdrag av Ålands statistik- och utredningsbyrĂ„ (ÅSUB) i syfte att förklara och prognostisera de Ă„lĂ€ndska företagens omsĂ€ttningsutveckling över tiden.I uppsatsen har jag undersökt om en tidigare framtagen modell för att förklara Ålands omsĂ€ttningsindex kan anvĂ€ndas för att förklara olika branschindex pĂ„ Åland.Jag har Ă€ven tagit fram tvĂ„ olika modeller pĂ„ ledande indikatorer frĂ„n Sverige och Finland med ARIMA-feltermer. De ledande indikatorerna Ă€r svenska och finska konsumenters förtroendeindex samt industrins förtroendeindex och svenska OMX 30 börsindex. Modellerna anvĂ€nder olika fördröjningar pĂ„ dessa fem indikatorer som förklaringsvariabler. Modell 1 anvĂ€nder utvalda fördröjningar och Modell 2 anvĂ€nder glidande medelvĂ€rden pĂ„ fördröjningsintervall.Jag har testat hur bra de tvĂ„ modellerna kan förklara och prognostisera Ålands omsĂ€ttningsindex och de olika branschindexen. BĂ„da modellerna förklarar Ålands omsĂ€ttningsindex bra.

Kompetens till en viss grÀns ? Kunskaps- och kompetensöverföring i Àgarledda familjeföretag

Dagens samhÀlle prÀglas av en vilja att göra karriÀr. Att göra karriÀr innebÀr för mÄnga att bli chef eller att pÄ nÄgot sÀtt nÄ en ledande position dÀr man har makten att bestÀmma över andra. Det finns en uppsjö av litteratur kring hur man Àr en bra chef, hur man utvecklar ledaregenskaper samt hur man gör karriÀr. Det saknas dock forskning som fokuserar pÄ hur man blir en ledare. AlltsÄ vilka faktorer och egenskaper som Àr viktiga eller avgörande för att man ska nÄ sin mÄlsÀttning att bli just chef.Syftet med denna uppsats Àr att belysa de faktorer som banar vÀg till en ledande position inom ett företag eller en organisation.

Informationen flödar : - men vem förmedlar?

Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att undersöka hur information kan hanteras med ett integrerat affÀrssystem till stöd för controllers och personer med ledande befattningar.Metod: Vi genomförde en fallstudie dÀr vi intervjuade controllers och personer med ledande befattningar pÄ WSP. Detta för att kartlÀgga de informationsbehov som finns utifrÄn deras centrala arbetsuppgifter. Med utgÄngspunkt frÄn en teoretisk referensram och med vetskap om deras informationsbehov analyserade vi hur information kan hanteras med hjÀlp av ett integrerat affÀrssystem till stöd för dem.Resultat: För personer med ledande befattningar handlar det ofta om att fÄ information för att ta sig till beslut, och de behöver oftast olika sorters information. Controllern har en central roll för att hantera och vidarebefordra information, och det Àr viktigt att det finns bra verktyg för att hantera och distribuera information. Ett integrerat affÀrssystem kan vara till stöd för hantering och spridning av information, och vid utformandet av affÀrssystemet Àr det viktigt att skapa en presentation av informationen som stimulerar anvÀndaren och ger möjlighet för anvÀndaren att förstÄ dess innehÄll.

1 NĂ€sta sida ->